NY I FÖRENINGEN?
När du flyttade in fick du ett välkomstbrev med praktisk information om vår förening.
Det finns även att ladda hem här.
Har du några frågor?
Läs först igenom informationen i brevet och här på hemsidan.
Hittar du fortfarande inte det du söker, skicka ett mejl till styrelsen@brfkanan3.se.
Vi svarar så fort som möjligt.
Vi använder oss av Driftia för fastightesskötsel.
Felanmälan: www.driftia.se
Per telefon 08-744 44 33
(vardagar 8:00–16:00).
Vid akuta åtgärder utanför kontorstid:
08-744 09 50.
Fastighetsskötare kommer att besöka fastigheten för allmän tillsyn, skötsel och eventuellt reparationer minst en gång/varannan vecka.
Kostnaden är för närvarande 150 kr/månad. Det är ett obligatoriskt tillägg på avgiften som läggs till på din vanliga avgiftsavi. Detta ingår:
För att ansluta dig kontakta Ownit direkt.
Information om planerade driftstopp skickas via sms/mejl till varje enskild medlem till det nummer/adress som uppgavs vid tecknandet av abonnemang. Glöm inte att uppdatera om något ändras.
Glöm ej heller att säga upp abonnemanget vid flytt!
Tvätta gärna, men bara på angivna tider. Vänligen respektera detta.
Tänk på dem som bor ovanför tvättstugan.
Tvättstugan ligger i källaren på Duvgränd 4. Bokning av tvättid sker digitalt via app eller bokattvättid.se. Konktakta styrelsen för mer Information och inloggningsuppgifter.
Städning av trapphus och gemensamma utrymmen sköts av en extern städfirma. Vid klagomål, kontakta styrelsen i första hand.
I föreningens soprum finns kärl för hushållssopor, matavfall, tidningar, plastförpackningar, pappersförpackningar/kartonger, glas, metall och småbatterier.
Vänligen platta till kartonger etc då kärl som är överfulla inte hämtas utan måste bokas som en separat hämtning mot en extra avgift för föreningen.
Övriga typer av avfall (t ex grovsopor, el- och miljöfarligt avfall samt skrymmande kartonger) kan lämnas på Returpunkten eller via Sundbybergs mobila återvinningsstation. Läs kommunens information för att veta vad som ska lämnas var.
Vi är en liten förening och för att allt ska fungera som det ska är det viktigt att alla hjälps åt med gräsklippning, snöskottning och krattning av löv. Detta måste göras varje vecka eftersom soporna annars inte hämtas. Vi tillämpar ett rullande schema för skötsel av trädgården, där 2 lägenheter/vecka tillsammans har lite extra koll på innergården.
Sommartid finns ett antal grillar tillgängliga på vid stenläggningen för föreningens medlemmar. Kol och tändvätska står man för själv och likaså städning av grillen efter varje användning.
Är du extra intresserad av blommor och trädgårdskötsel? Gå med i vår trädgårdsgrupp! Tillsammans är vi några som pysslar om rabatter och krukor så att vi får en mysig och hemtrevlig innergård. Kontakta styrelsen för mer info! (Inga förkunskaper krävs, vi är bara några stycken som gillar blommor!)
Till varje bostadsrätt hör – förutom nycklar till den egna lägenheten – en blå huvudnyckel som går till föreningens gemensamma utrymmen, såsom källare, vind, tvättstuga och soprum.
Vid förlust av denna blå nyckel (eller om extra kopior önskas utöver de som kvitterades ut vid tillträde) tar föreningen förutom tillverkningskostnaden för ny kopia ut en avgift för 500 kr per nyckel.
Vid inflyttning tillhandahåller föreningen en namnskylt till varje lägehetsdörr. Beställningsblankett för detta finns i välkomstbrevet men kan även laddas ner här. Önskar du som redan boende byta ut din namnskylt görs detta till självkostnadspris. Kontakta styrelsen för mer info samt beställning.
Till varje lägenhet hör nyttjanderätt till ett kostnadsfritt källarförråd. Föreningen har även ett antal extraförråd som kan hyras av medlemmar mot en månadsavgift. Kölista finns, kontakta styrelsen för mer info.
OBS! Förråden få inte lov att användas till någon form av kommersiellt ändamål och är därför inte utrustade med eluttag.
All form av elavledning från gemensamma uttag eller elförbrukning som innebär en merkostnad för föreningen strider mot förrådens avsedda användningsområde.
Föreningen har även ett antal gemensamma utrymmen för cyklar, barnvagnar, trädgårdsredskap etc samt möjlighet att parkera cyklar på innergården.
För att få hyra ut i andrahand krävs ett godkännande av föreningen. Notera att föreningen ut en administrativ avgift för detta enligt våra stadgar.
Kontakta styrelsen för mer information och ansökningsblankett – i god tid före uthyrning.
Planerar du att bygga om eller renovera din lägenhet? Kontakta styrelsen innan du sätter igång – det gäller såväl större renoveringar som mindre småfix. Vissa ombyggnationer och ändringar kräver godkännande från styrelsen och ibland även kommunen. Kontakta styrelsen i god tid för mer information samt för ansökningsblankett.
Utöver ingrepp i bärande konstruktion, ändring av befintliga ledningar för avlopp, vatten, värme eller gas, innefattas även ingrepp i ventilations- och rökkanaler/eldstad samt åtgärder som påverkar brandskyddet, då samtliga utgör en väsentlig förändring av en lägenhet.
Installation, byte eller plombering av gasspis måste även det godkännas av styrelsen. Arbetet måste utföras av auktoriserad gasinstallatör. Kontakta Stockholm gas för mer info.
Som bostadsrättshavare har du ett avsevärt större ansvar än en vanlig hyresgäst. Huvudregeln är att bostadsrättshavaren svarar för underhåll och reparation av lägenhetens inre inkl. ytskikt, vitvaror etc. medan föreningen svarar för byggnadskroppen i övrigt. I din egen lägenhet är du alltså enligt huvudregeln reparationsansvarig för skador även om du inte gjort något fel.
Detta bostadsrättstillägg tecknas normalt som komplettering till den vanliga hemförsäkringen, men Brf Kanan 3 har valt att istället teckna en gemensam tilläggsförsäkring för samtliga lägenheter hos Protector försäkring via försäkringsmäklaren Bolander & Co. (Kontrollera din hemförsäkring så du inte betalar dubbelt!).
Vad betyder då detta tillägg i praktiken?
Dels ges ett skydd för den egendom som du eller någon tidigare lägenhetsinnehavare tillfört lägenheten och som skulle blivit fast egendom om istället föreningen hade gjort installationen. Exempelvis, den du köpte lägenheten av har lagt in parkett över befintlig linoleummatta och installerat en diskmaskin. Denna egendom är inte försäkrad via föreningen och ingår inte heller i en hemförsäkring utan bostadsrättstillägg eftersom en sådan enbart avser lösa ting.
Dels syftar tillägget också till att skydda egendom, t.ex. ytskikt i ett badrum, som visserligen tillhör föreningen, men där du genom stadgarnas bestämmelser övertagit underhålls- och reparationsansvaret. Här fungerar inte en vanlig ”tilläggslös” hemförsäkring, eftersom den ju normalt enbart avser din egen egendom.
Observera att denna försäkring inte ersätter behovet av en egen hemförsäkring! Den behövs fortfarande bl.a. för att du skall vara skyddad vid skador på ditt lösöre mm.
Stephanie Johansson – Ordförande
Therese Samuelsson – Kassör
Svenja Herrman - Sekreterare
Akiko Svensson - Ledamot
Astrid Råberg – Suppleant
För kontaktuppgifter,
se information i trapphusen